Petr Němec | 10.9.2024
Zneužití práva v daních – pozitivní rozsudkyDaně, účetnictví, právo a nejen to. Všechny klíčové novinky pro váš byznys.
Vážení čtenáři, rádi bychom Vám tímto článkem představili navrhovaný zákon o majetkovém přiznání, který byl 18. června 2014 předložen skupinou poslanců KSČM poslanecké sněmovně. Návrhem by došlo i k řadě změn v rámci zákona o daních z příjmů. O necelý měsíc později se k návrhu zákona vyjádřila i vláda České republiky a to neutrálním stanoviskem. Argumentaci vlády ČR je věnováno několik posledních odstavců.
Předkládaný zákon obsahoval pouze několik málo paragrafů, jejichž platnost by však měla, dle záměrů předkladatelů, významný vliv na snížení daňových úniků. Dle zákona jsou předmětem úpravy podmínky a postupy při podávání přihlášení a přiznání majetku, dále jejich využití pro účely daně z příjmů fyzických a právnických osob a samozřejmě sankce za porušení povinností tímto zákonem uložených.
Zákon ve svých prvních ustanoveních vymezuje, kdo jsou povinné osoby. Jsou jimi fyzické osoby, které jsou daňovými rezidenty České republiky a jejichž majetek k rozhodnému dni (1. leden 2015) přesáhl hodnotu 10 000 000,- Kč nebo právnické osoby, jejichž majetek k témuž dni přesahoval hodnotu 30 000 000,- Kč. Pokud osoba splnila tyto kritéria k prvnímu dni roku 2015, je nucena podat „Přihlášení majetku“, které musí podat nejpozději do konce dubna 2015. Dosáhne-li osoba požadované výše hodnoty majetku až během roku, považuje se za rozhodný den vždy první den roku následujícího. Je-li majetek ve společném jmění manželů, podává přihlášení vždy ten z manželů, který je v příslušném registru veden jako vlastník (registr vozidel, katastr nemovitostí). Jsou-li oba v příslušném registru vedeni jako vlastníci, mají společnou a nerozdílnou povinnost podat přihlášení majetku.
Do hodnoty přiznávaného majetku povinné osoby se nezahrnují:
Pokud má osoba povinnost podat „Přihlášení majetku“, podává od této doby pravidelně přiznání majetku. Poprvé se podává za rok bezprostředně následující po dni rozhodném pro přihlášení majetku a pak vždy po dvou letech. Povinnost podat přiznání je vždy do konce května běžného kalendářního roku, přičemž rozhodující je stav majetku povinné osoby k 1. lednu téhož roku. V přiznání se uvádí pouze přírůstek majetku oproti přihlášení majetku, popřípadě oproti předešlému přiznání majetku. Osoba je povinna nejrůznějšími doklady doložit původ tohoto majetku, který nabyla v průběhu roku, není však povinna jako přílohu přikládat přiznání k dani z příjmů, neboť to si správce daně obstará sám. I majetek, který byl nabyt v průběhu roku a k rozhodnému dni již není majetkem osoby, ať již jej prodala či darovala, je nutné v přiznání uvést. Pro místní příslušnost správce daně se použijí pravidla stanovená daňovým řádem.
Správce daně porovná rozdíl mezi stavem majetku uvedeným v přihlášení majetku, popřípadě v posledním přiznání majetku se stavem majetku, který osoba uvádí v aktuálním přiznání majetku. Pokud je správcem daně zjištěn majetkový přírůstek, který nebyl získán ze zdaněných prostředků, vyměří osobě povinné daň z příjmů. Podle nového ustanovení zákona o daních z příjmů - § 5a – Základ a vyměření daně z příjmů z neprokázaného majetkového prospěchu – je tento příjem samostatným základem daně. V rámci tohoto základu dně nelze uplatnit žádné výdaje spojené s jeho dosažením. Tento samostatný základ daně by byl zdaněn podle nového odstavce § 16 zákona o daních z příjmů a to sazbou daně ve výši 100 %, daň by byla splatná do třiceti dnů ode dne doručení rozhodnutí.
Pokud osoba povinná poruší některou ze zákonem stanovených povinností, může jí správce daně udělit pokutu až do výše 1 000 000 Kč v závislosti na závažnosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání. Pokuta se uděluje v případě, kdy osoba povinná poruší svojí přihlašovací povinnost a povinnost podat přiznání, dále v případech, kdy v přihlášení nebo přiznání uvede nepravdivé nebo neúplné údaje.
Domníváme se, že na základě výše zmíněných kritik ze strany vlády nemá návrh zákona o majetkovém přiznání šanci uspět, avšak již nyní je v připomínkovém řízení návrh Ministerstva financí zákona o prokazování původu majetku, který si klade obdobný cíl. Jeho účinnost lze očekávat až v roce 2016, pokud bude legislativní vývoj úspěšný. Jeho další osud budeme bedlivě sledovat.